Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Czwarte zwycięstwo Ogiera/Ingrassi w bieżącym sezonie i 36. w karierze

dokument
pobierz +

To było zwycięstwo na wagę złota, bo odniesione we własnym kraju. Duet Volkswagena – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) – wygrywając 36. rajd w swojej karierze, uczynił decydujący krok w kierunku zdobycia tytułu Rajdowych Mistrzów Świata FIA (WRC). Trzykrotni mistrzowie od samego początku zdominowali współzawodnictwo podczas Rajdu Francji rozgrywanego na Korsyce, nie dając szans swoim rywalom Thierry’emu Neuville/Nicolasowi Gilsoulowi (B/B, Hyundai), ani kolegom z zespołu Volkswagena Andreasowi Mikkelsenowi/Andersowi Jaegerowi (N/N). Załogi te zajęły, odpowiednio, drugie i trzecie miejsce.

Ogier/Ingrassia wygrali pięć z dziesięciu odcinków specjalnych – wszystkie podczas pierwszego dnia rajdu. Dzięki czwartemu zwycięstwu w sezonie, a w sumie 40. jakie odniosło Polo R WRC w ciągu 49 rajdów, zawodnicy ci zwiększyli swoją przewagę do 68 punktów w klasyfikacji kierowców i pilotów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jedynymi kandydatami pretendującymi jeszcze do tytułu mistrzowskiego pozostali tylko Mikkelsen/Jaeger i Neuville/Gilsoul. Trzecia załoga Volkswagena, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), ukończyła Rajd Francji na czwartym miejscu – nie ma już jednak szans na zdobycie tytułu mistrza w tym sezonie.



Pojedynek we własnym gronie – Ogier kontra Mikkelsen podczas Rajdu Hiszpanii

Wygrywając na Korsyce Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zrobili wielki krok w kierunku zdobycia tytułu mistrzów świata. Aby cieszyć się tym tytułem po raz czwarty z rzędu wystarczy, że zajmą na Rajdzie Hiszpanii trzecie miejsce i zdobędą jeden punkt na Power Stage’u. Ich rywalami pozostają Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger oraz Neuville/Gilsoul – ze startą 68 i 83 punktów.



Na początku dominacja, potem taktyka – Ogier/Ingrassia z apetytem na tytuł

Wygrali wszystkie pięć oesów pierwszego dnia rajdu – nikt oprócz Ogiera i Ingrassi nie dokonał tego od czasu kiedy Volkswagen włączył się w rywalizację Mistrzostw Świata, poczynając od Rajdu Monte Carlo w 2013 roku. Był to jednocześnie klucz do sukcesu, bo zdobytą w ten sposób przewagę trzykrotni mistrzowie świata, stosując przemyślaną taktykę, dowieźli niemal co do sekundy do mety. Ważną rolę odegrała też pogoda panująca na trasie w sobotę i w niedzielę – deszcz i raz suchy, a raz mokry asfalt sprawiały, że właściwy dobór opon stał się wyzwaniem. Ogierowi/Ingrassi oraz ich kolegom z zespołu Mikkelsenowi/Jaegerowi i Latvali/Anttili zawsze udawało się jednak wybrać właściwe Micheliny.



66 punktów przewagi – podczas kolejnej rundy mistrzostw świata Volkswagen może zdobyć tytuł w klasyfikacji producentów

Również Volkswagen będzie miał podczas najbliższego rajdu, w Hiszpanii, pierwszą okazję do zdobycia tytułu przed końcem sezonu. Aby się to udało marka z Wolfsburga musiałaby zakończyć Rajd Katalonii z przewagą 20 punktów nad najgroźniejszym konkurentem – Hyundaiem. Wtedy Volkswagen po raz czwarty z rzędu zdobyłby tytuł mistrza świata w najważniejszych obok Formuły 1 mistrzostwach w sporcie samochodowym. Dwóch kierowców nominowanych na ten rajd przez Volkswagena – Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala – może łącznie zdobyć maksymalnie 43 punkty.



19 raz na podium – Andreas Mikkelsen na mocnej pozycji podczas 75. występu w MŚ

Bardzo udany występ podczas Rajdu Francji miał również Andreas Mikkelsen. Norweg startujący w barwach Volkswagena stanął na podium 19. raz w karierze, za każdym razem startując w Polo R WRC. Wraz ze swoim pilotem Andersem Jaegerem jechał w kontrolowany sposób i do samej mety wytrzymał nacisk, jaki wywierał na niego zdobywca drugiego miejsca – Thierry Neuville. Neuville jest jednocześnie konkurentem Mikkelsena w walce o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. W tym roku Mikkelsen/Jaeger na podium stanęli po raz piąty.



Dwa razy dodatkowe punkty – drugie i trzecie miejsce na Powerstage’u

Zajmując drugie miejsce na Powerstage’u Mikkelsen/Jaeger zebrali punkty potrzebne do walki o drugą pozycję w mistrzostwach świata, a jednocześnie sprawili, że walka o miejsce pierwsze wciąż nie została rozstrzygnięta. Oprócz dwóch dodatkowych punktów, jakie powędrowały na konto Norwegów, jeden dodatkowy zasilił pulę zwycięzców rajdu – Ogiera/Ingrassi, którzy na Powerstage’u zajęli trzecią pozycję. Załogi Volkswagena zdobywały w sumie 88 razy dodatkowe punkty na Powerstage’u, z tego tytułu Volkswagen zebrał ich aż 187. Odpowiada to zwycięstwu w siedmiu rajdach.



Z 40. zwycięstwami na koncie Polo R WRC zmierza na swój 50. rajd

Kolejny runda sezonu, Rajd Hiszpanii, będzie dla Polo R WRC pięćdziesiątym startem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Zespół Volkswagena wyrusza do Katalonii wzmocniony 40 zwycięstwami, jakie dotąd odniósł World Rally Car z Wolfsburga. Załogi Volkswagena stawały w sumie na podium 83 razy. Polo jest czwartym modelem, który wstąpił do klubu „czterdziestek”: Lancia Delta i Subaru Impreza (każde po 46 razy) oraz Ford Focus (44 razy) to jedyne modele, które również odniosły w RMŚ 40 i więcej zwycięstw.


Odkąd Polo R WRC wystartowało w rajdach po raz pierwszy, spośród 894 odcinków specjalnych na 600 najlepszy czas zdobyły załogi z Wolfsburga.



Wypowiedzi po Rajdzie Francji

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

„Bardzo chcieliśmy wygrać rajd w naszej ojczyźnie. To pierwsze zwycięstwo Juliena i moje podczas rundy mistrzostw świata na Korsyce i naprawdę czujemy się z nim wspaniale. Ten rajd ma swoją ugruntowaną sławę. Dobrze wystartowaliśmy w piątek i mogliśmy sobie pozwolić na taktyczne zarządzanie tą przewagą w sobotę i w niedzielę. I bardzo dobrze nam to wyszło, naprawdę nie mógłbym być szczęśliwszy! Szanse, żeby już tutaj świętować tytuł mistrza świata tegorocznego sezonu były raczej tylko teoretyczne, ale w Hiszpanii mamy już znacznie większe możliwości, żeby załatwić sprawę. Jesteśmy blisko zdobycia czwartego tytułu. To naprawdę fantastyczne i właśnie na tym będziemy się teraz koncentrować. Rozpęd jakiego nabraliśmy na Korsyce weźmiemy oczywiście ze sobą do Hiszpanii. Na pewno nie będziemy jednak jechali wyłącznie taktycznie – również tam chcemy walczyć o wygraną”.



Jari-Matti latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2

„Niestety, nie udało nam się w końcu zdobyć punktów na Powerstage’u, bo jechałem nieco za ostrożnie. W sumie nie jesteśmy zbyt zadowoleni z naszych dokonań – ale to wyłącznie moja wina. Pod względem set-up’u poszliśmy w kierunku, który – niestety – nie okazał się dobry. Teraz oczywiście patrzymy na to, co przed nami, bo na Rajdzie Hiszpanii chcemy wypaść znacznie lepiej i przynajmniej załapać się na podium. W zeszłym roku stoczyliśmy tam pasjonującą walkę o drugie miejsce z naszym kolegą z zespołu Andreasem Mikkelsenem. Tym razem jednak taki pojedynek zamierzamy rozstrzygnąć na naszą korzyść”.



Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9

„Udany Rajd, jestem bardzo zadowolony z wyniku. I w końcu znowu stanęliśmy na podium, od ostatniego razu w Polsce upłynęła chyba wieczność! Zdobyliśmy dużo punktów, także dzięki drugiemu miejscu na Powerstage’u, a przez to nie straciliśmy zbyt wiele w walce z Thierry Neuvillem w zmaganiach o drugie miejsce w MŚ – to był nasz cel. Teraz cieszę się na Rajd Hiszpanii, o którym oczywiście zachowuję jak najlepsze wspomnienia. W ubiegłym roku wygrałem tam mój pierwszy rajd w mistrzostwach świata”.



Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport

„40 zwycięstw dla Polo R WRC to świetny bilans naszego zespołu. Dzięki niemu do Hiszpanii na 50. rajd z udziałem Polo R WRC wyruszamy ufni we własne siły. Rajd Francji na Korsyce pod wieloma względami jest ogromnym wyzwaniem – mnóstwo tam zakrętów, a pogoda kapryśna i trudno ją przewidzieć. Tym lepiej więc, gdy można polegać na doskonale zgranym zespole. Jestem z tego dumny, bo Rajd Francji był jednocześnie moim pierwszym w roli dyrektora Volkswagen Motorsport. Lepszego startu nie mógłbym sobie wymarzyć. Gratulacje dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi – prowadzili już od pierwszego dnia i nie rozmienili tego prowadzenia na drobne”.



A oprócz tego…

… piąty odcinek specjalny podczas Rajdu Francji na Korsyce. Opis najbardziej krętej drogi w całym sezonie 2016, jakim dysponowali zwycięzcy rajdu Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zawierał 659 „prawdziwych” zakrętów, nie licząc lekkich zmian kierunku jazdy. Cały Rajd Francji na Korsyce, zwany również „Rajdem 10.000 zakrętów” miał w tym roku na trasie liczącej 390,92 km około 4.800 zakrętów. Przydomek tej imprezy ma historyczne uzasadnienie. Najdłuższa edycja „Tour de Corse” w 1982 roku miała 1.176,10 kilometrów odcinków specjalnych. W tamtym czasie rajd na Korsyce był najdłuższy w kalendarzu Mistrzostw Świata po Rajdzie Safari. Tak samo jest w roku 2016 – tylko oesy na Rajdzie Meksyku miały więcej kilometrów – dokładnie o 8,79 km.

inf/zdj VOLKSWAGEN


Reklama