Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Genewa 2016 - ŠKODA VisionS: droga w przyszłość

Genewa 2016 -  ŠKODA VisionS: droga w przyszłość

W toku ofensywy rozwojowej ŠKODA już całkowicie odnowiła swoją paletę modelową, rozbudowała ją w ważnych segmentach i silnie zwiększyła obecność rynkową. Przyszłym modelem seryjnym powyżej ŠKODY Yeti, który zostanie zaprezentowany w drugiej połowie 2016, ŠKODA dokumentuje swój cel, by udowodnić kompetencje marki we wszystkich ważnych klasach samochodów. Zdolności projektowo-konstrukcyjne i pełen wyrazu język stylistyki, który opracowała ŠKODA, obejmują teraz także modele SUV­ów marki – jak zwykle z maksymalną korzyścią dla klientów ŠKODY.

Do sprawdzonej funkcjonalności i nowej emocjonalności marki w większym stopniu dochodzi teraz także zastosowanie innowacyjnych rozwiązań: samochód pokazowy VisionS ma napęd hybrydowy plug-in, który w przyszłości w podobnej formie trafi też do produkcji seryjnej. ŠKODA ponadto pracuje również nad napędem czysto elektrycznym.

Różnorodne możliwości powiązań komunikacyjnych auta, kierowcy i pasażerów uczynią jazdę jeszcze bardziej niezależną i bezpieczniejszą a przebywanie w samochodzie jeszcze bardziej komfortowym. ŠKODA VisionS także pod tym względem wskazuje kierunek.

Kolejnym przyszłościowym tematem dla marki jest jazda automatyczna. Już dzisiaj funkcje takie jak wspomaganie jazdy w korku, Traffic Jam Assist, i nadzór odstępu z funkcją hamowania awaryjnego podczas jazdy w mieście, Front Assist, wspierają kierowców modeli ŠKÓD i zwiększają bezpieczeństwo i komfort. Rozbudowa oferty w zakresie funkcji wspomagania kierowcy w przyszłości będzie odgrywać główną rolę w strategii innowacyjnej marki – aż do jazdy autonomicznej.

ŠKODA VisionS: wielkość

Przy długości 4,70 metra, szerokości 1,91 metra, wysokości 1,68 metra i z rozstawem osi 2,79 metra ŠKODA VisionS świetnie się prezentuje na drodze . Auto, powstałe na bazie modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzecznie umieszczonym silnikiem (MQB) koncernu Volkswagen, jest pierwszą sześciomiejscową ŠKODĄ z siedzeniami w trzech rzędach.

 

We wnętrzu panuje demokracja: każda osoba na pokładzie rozkoszuje się komfortem pierwszej klasy – kierowca jak i pięciu pasażerów. W pierwszych dwóch rzędach siedzeń każda z dwóch dorosłych osób ma dużo miejsca na głowę, kolana i łokcie. Trzeci rząd jest zaprojektowany dla dwóch kolejnych osób.

 

Bagażnik, zależnie od ustawienia siedzeń, ma pojemność do 460 litrów. Dzięki płaskiej podłodze, niskiej krawędzi załadowczej i wysoko otwieranej pokrywie bez trudu można do niego wkładać bagaż. Rozwiązania „Simply Clever” jak haki do zawieszania toreb czynią codzienne korzystanie ze ŠKODY VisionS łatwiejszym i przyjemniejszym.

ŠKODA elektryzuje: ŠKODA VisionS z napędem hybrydowym plug-in

ŠKODA z dużym naciskiem pracuje nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej zelektryfikowanego napędu: w przyszłości w ofercie znajdzie się napęd hybrydowy plug­in, wkrótce potem pojawi się napęd czysto elektryczny. Wejrzenie w elektryczną przyszłość czeskiego producenta samochodów umożliwia ŠKODA VisionS już dzisiaj: Showcar z zainstalowaną mocą systemową 165 kW (225 KM) przyspiesza w 7,4 sekundy od zera do 100 km/h i rozwija prędkość niemal 200 km/h. Na 100 km zadowala się 1,9 litra benzyny (45 gramów CO2 na kilometr). ŠKODA VisionS odległość do 50 km może pokonać czysto elektrycznie, z oboma rodzajami napędu ma zasięg do 1000 km.

Jako silnik spalinowy zastosowano 1,4 TSI o mocy 115 kW (156 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Współpracuje on z silnikiem elektrycznym o mocy 40 kW i momencie obrotowym 220 Nm. Silnik ten jest zintegrowany z sześciostopniową skrzynią biegów DSG silnika spalinowego, która napęd przenosi na przednie koła. Na tylnej osi znajduje się drugi silnik elektryczny o mocy do 85 kW i momencie 270 Nm. Silnik ten pracuje niezależnie od napędu przedniej osi – samochód koncepcyjny ma więc bardzo sprytny napęd na cztery koła, który pracuje bez mechanicznego połączenia.

Inteligentny układ sterowania zarządza współpracą trzech silników – zawsze z celem maksymalnej efektywności. Kierowca ŠKODY Vision S może wybierać między różnymi rodzajami pracy – od napędu czysto elektrycznego do trybu ładowania. Tryb „E” oznacza jazdę czysto elektryczną – tu silnik elektryczny na tylnej osi o dużym momencie obrotowym sam napędza auto. W trybie hybrydowym napędy pracują razem w różny sposób zależnie od potrzeb – gdy na przykład energia ma być odzyskiwana, przedni silnik elektryczny działa jako generator. Podczas silnego przyspieszania w sportowym trybie hybrydowym silnik 1,4 TSI współpracuje z przednim i tylnym silnikiem elektrycznym. Podobnie jest, gdy układ sterowania rozpozna, że pożądany jest napęd na cztery koła: na przykład podczas gołoledzi lub w lekkim terenie do pracy wchodzi silnik spalinowy z przodu i silnik elektryczny z tyłu. W trybie ładowania odbywa się ładowanie akumulatora – do tego celu jest stosowany silnik elektryczny z przodu. Ładowanie jest możliwe podczas jazdy jak i na postoju. Kierowca otrzymuje wszystkie ważne informacje na swoim ekranie.

Chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,4 kWh znajduje się w strefie mało narażonej na zderzenie, przed tylną osią. Korzystnie wpływa on na równomierny rozkład obciążenia przedniej i tylnej osi oraz na obniżenie środka ciężkości ŠKODY VisionS. Ładowanie stacjonarne odbywa się z elektrycznego gniazda ściennego. Dla przyszłego zastosowania seryjnego marka pracuje ponadto nad bezkontaktowym ładowaniem indukcyjnym. W takim rozwiązaniu płyta pod podłogą umożliwia transmisję energii z sieci elektrycznej do auta.

inf SKODA

Zasoby powiązane


Reklama