Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Genewa 2016 - MITSUBISHI eX Concept: kompaktowy crossover z napędem elektrycznym

dokument
pobierz +

Po debiucie na ubiegłorocznym salonie w Tokio, eX Concept jest gwiazdą Mitsubishi podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, stanowiąc stylistyczne, technologiczne i marketingowe uosobienie elektrycznego, kompaktowego SUV-a przyszłości

 

System elektryczny następnej generacji EV oraz układ napędowy Twin Motor 4WD/S-AWC – pionierskie rozwiązania technologicznie

Mitsubishi eX Concept korzysta ze szczytowych możliwości wszystkich technologii MMC opracowanych do tej pory, dzięki czemu dysponuje systemem EV nowej generacji, który łączy powiększony zasięg i znakomite osiągi.

Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi:

 

Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km.

Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.

Jednocześnie, układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC, zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Dzięki systemowi AYC, który kontroluje rozdział momentu także pomiędzy tylne koła, Mitsubishi eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca. Kierujący może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC:

- w trybie AUTO czujniki oraz kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie dobiera optymalny tryb jazdy do warunków panujących na drodze,

- tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub podczas jazdy w ulewnym deszczu,

- tryb SNOW (śnieg) oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych, bardzo śliskich nawierzchniach.

Mitsubishi eX Concept może zostać połączony z systemem V2H („Vehicle-to-Home”), który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń w domu, co przeciętnemu gospodarstwu domowemu zapewnia energię elektryczną na cztery dni.

Natomiast gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.

 

Zaawansowana technologia bezpieczeństwa aktywnego – ochrona podróżnych i ograniczanie skutków kolizji

Kolejne ewolucje zaawansowanych technologii bezpieczeństwa aktywnego MMC dają możliwość bezpieczniejszego i bardziej komfortowego korzystania z samochodu.

Zaawansowane technologie systemów aktywnego bezpieczeństwa dostępne w eX Concept to m.in. system łagodzenia kolizji czołowych (FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Zakres działania tych systemów, współpracujących z kamerami i radarami, został rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów.

- FCM automatycznie uruchamia hamulce, gdy kamera i radar wykryją nagłe zmniejszenie odległości od pojazdu jadącego z przodu, co pomaga uniknąć zderzenia lub ograniczyć uszkodzenia w przypadku kolizji.

FCM ostrzega kierowcę, jeśli kamera i radar wykryją pieszych lub rowerzystów przed samochodem w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności, a system dodatkowo ocenia, czy istnieje ryzyko kolizji. Jeśli to konieczne, system może również automatycznie uruchomić hamulce, aby zapobiec wypadkowi lub przynajmniej złagodzić jego skutki i uniknąć obrażeń.

- Ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS) oraz system kontroli hamowania używają radaru do wykrywania przeszkód znajdujących się przed lub za pojazdem i ograniczają moc silnika, gdy kierowca pomyłkowo naciska pedał przyspieszenia, co pozwala zapobiec gwałtownemu ruszeniu z miejsca w kierunku przeszkody. Kierujący jest wtedy ostrzegany o interwencji sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi.

Ponadto, eX Concept wyposażony jest w nowatorskie systemy bezpieczeństwa opracowane przez MMC:

- Ostrzeganie o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW)

System ostrzegania o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe i radar do monitorowania obszarów za pojazdem, gdzie najłatwiej przeoczyć potencjalną przeszkodę.

System ostrzega kierowcę zarówno sygnałem dźwiękowym, jak i wizualnym, gdy wykryje z tyłu inny samochód, dzięki czemu samochód ten nie pozostanie niezauważony. Również w czasie zmiany pasa ruchu na drodze wielopasmowej kierowca zostanie ostrzeżony, jeśli w okolicach tylnych błotników znajduje się inny pojazd.

- Asystent Zmiany Pasa (LCA)

Asystent zmiany pasa ruchu (LCA) współpracuje z systemem BSW, aby pomóc kierowcy przy włączaniu się do ruchu równoległego lub przy zmianie pasa na autostradzie.

Jeśli zostanie wykryty inny pojazd zbliżający się do jednego z tylnych narożników samochodu, system LCA wysyła sygnały dźwiękowe i wizualne, zwracając uwagę kierowcy na zagrożenie. LCA może również, w razie konieczności, automatycznie skorygować kąt skrętu koła kierownicy, aby uniknąć kolizji z innym pojazdem.

 

- Ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu

Podczas wyjazdu przodem lub tyłem z garażu przylegającego do drogi, system – korzystając z przedniej lub tylnej kamery oraz współpracującego z nią radaru – wysyła ostrzeżenie, jeśli wykryje zbliżający się pojazd.

- System śledzenia warunków drogowych

Oprócz wykrywania nieregularności nawierzchni drogi, system korzystający z kamery i radaru wnioskuje o zmianach w środowisku pracy pojazdu - na przykład o zjechaniu z asfaltu na drogę gruntową i dalej na piaszczystą – a także o zmianach warunków jazdy spowodowanych przez pogodę.

Te informacje są wykorzystywane do sterowania pracą zintegrowanego systemu kontroli prowadzenia pojazdu S-AWC. System dzieli się informacją o stanie nawierzchni z innymi samochodami za pośrednictwem pokładowych systemów łączności. Pozwala to na przykład na bezpieczny przejazd samochodów jadących z tyłu, jeśli zostanie wykryte nagłe pogorszenie warunków drogowych.

Ponadto, w przypadku klęski żywiołowej system może przechowywać i analizować informacje przekazane przez kilka innych pojazdów i informować kolejne samochody o tym, czy i w jakim stopniu dane odcinki dróg są przejezdne.

 

- System zapobiegania kolizji oparty o systemy łączności

Korzystając z wymiany informacji między pojazdami, między pojazdami i infrastrukturą oraz między pojazdami i pieszymi, system pomaga zapobiegać wypadkom poprzez wykrywanie obiektów niewidocznych dla kierowcy i ostrzegając kierowcę o obecności pieszych przed samochodem, a także o zbliżaniu się innego samochodu do skrzyżowania, przed którym kierowca oczekuje na możliwość wykonania skrętu.

- Asystent autonomicznego parkowania

W czasie wjazdu do garażu lub parkowania poprzecznego, system – korzystając z kamer i czujników – monitoruje ilość wolnego miejsca oraz otoczenie samochodu, a po przejęciu kontroli nad hamulcami i układem kierowniczym kończy manewr parkowania.

- System monitorowania samopoczucia kierowcy

System monitorowania samopoczucia kierowcy wykorzystuje kamerę termowizyjną umieszczoną w desce rozdzielczej oraz czujniki w kolumnie kierownicy i w fotelu kierowcy do monitorowania częstotliwości mrugania, nieregularnych zmian pozycji, pomiaru tętna i innych sygnałów biologicznych, a także zwraca uwagę na jazdę „wężykiem” lub inne nieprawidłowości w prowadzeniu samochodu w celu określenia poziomu czujności kierowcy i w razie potrzeby wzywa do odpoczynku:

Za każdym razem, gdy system wykryje oznaki dekoncentracji lub zbyt częstego odrywania wzroku od drogi, natychmiast wysyła kierowcy stosowny alert.

 

Technologia automatycznej jazdy – jedność człowieka i maszyny

Mitsubishi eX Concept wykorzystuje szereg technologii automatycznej (lub półautomatycznej) jazdy, które są szczególnie kompatybilne z pojazdami elektrycznymi…

… Firma MMC opracowała na przykład sprawnie i wygodne działający system automatycznego parkowania w trybie „valet parking”, wykorzystując możliwości precyzyjnego sterowania napędem elektrycznym.

… Ponadto, dzięki sprzyjającej charakterystyce momentu obrotowego generowanego przez silnik elektryczny, samochody elektryczne wykazują właściwości jezdne, które pozwalają na niemal natychmiastową, automatyczną reakcję na zmiany występujące w sytuacji na drodze, gdzie poruszają się wyłącznie samochody, lub umożliwiają zaprzęgnięcie systemów automatycznego sterowania do unikania przeszkód.

W automatycznym trybie jazdy światła pozycyjne pojazdu są włączone, sygnalizując innym użytkownikom drogi, że kierowca przekazał pełną kontrolę nad samochodem systemom automatycznej jazdy.

- Automatyczny system parkowania w trybie „valet parking”/ Bezprzewodowe ładowanie akumulatorów

Termin “valet parking” przywodzi na myśl usługi oferowane przez hotele i restauracje, gdzie pracownik parkuje samochód klienta, kiedy ten zatrzyma się przed wejściem, lub przyprowadza samochód z parkingu, gdy klient chce odjechać.

Inteligentne parkowanie samochodu w trybie „valet” odnosi się do systemu, w którym wszystko odbywa się w sposób automatyczny, dzięki łączności systemów parkingowych z systemami pojazdu. Kierowca oraz pasażerowie wysiadają z samochodu w obszarze Smart Valet Parking a samochód sam parkuje w wyznaczonym miejscu. Gdy kierowca chce odjechać z parkingu, naciska na odpowiednią ikonę na smartfonie lub inteligentnym zegarku, a pojazd samodzielnie podjeżdża tam, gdzie go wcześniej postawiono, czyli w obszarze Smart Valet Parking.

Inteligentne systemy parkingowe „valet” będą też oferowały miejsca do bezprzewodowego ładowania akumulatorów samochodu elektrycznego, z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych lub innych źródeł energii odnawialnej. Samochód elektryczny, którego akumulatory wymagały będą doładowania, będzie automatycznie kierowany na dostępne miejsce parkingowe wyposażone w bezprzewodową ładowarkę. We wskazanym momencie pojazd samodzielnie powróci do obszaru Smart Valet Parking, by zabrać kierowcę i pasażerów. Godzinę odjazdu i inne instrukcje można łatwo zmienić za pomocą smartfonu lub inteligentnego zegarka.

- Automatyczna jazda po autostradach i publicznych drogach

Korzystając z komunikacji między pojazdami, pojazdami i infrastrukturą, jak również z kamer i radarów zamontowanych w samochodzie, automatyczny system jazdy analizuje sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zmienia prędkość pojazdu lub pas ruchu.

System otrzymuje również informacje z chmury internetowej na temat warunków ruchu drogowego w miejscu docelowym i pomaga kierowcy w unikaniu wypadków.

Podstawowe technologie stosowane w ramach tego systemu to:

- Kooperacyjny tempomat adaptacyjny (CACC):

Podczas jazdy na drogach publicznych system wykorzystuje komunikację między pojazdami w celu wymiany informacji na temat zmian prędkości pojazdów jadących z przodu, co pozwala wcześniej i płynniej dostosować się do zmian sytuacji.

- Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA):

Używając kamer system LKA określa położenie znaków poziomych rozdzielających pasy ruchu i utrzymuje pojazd między nimi.

- Autonomiczny system zmiany pasa ruchu (ALC):

System ALC zwiększa bezpieczeństwo jazdy dzięki współpracy z systemami zmiany pasa ruchu (LCA) i ostrzegania przed obiektami w martwym polu widzenia (BWS). ALC potrafi zmienić pas ruchu po wykryciu niekorzystnych warunków drogowych przed samochodem, takich jak zagęszczenie ruchu na aktualnie zajmowanym pasie, roboty drogowe lub obecność przedmiotu, który spadł z pojazdu jadącego z przodu.

- System autonomicznego omijania przeszkód:

Korzystając z kamer i radarów zainstalowanych w samochodzie oraz komunikując się z pojazdami znajdującymi się w pobliżu, system wykrywa przeszkody na drodze i automatycznie wykonuje manewry pozwalające ominąć te przeszkody.

Dzięki precyzyjnemu utrzymywaniu odległości od innych pojazdów jadących w pobliżu, np. w gęstym ruchu lub na autostradzie, jazda jest bezpieczniejsza, a zużycie energii elektrycznej maleje, jako że system unika niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań.

Inf MITSUBUSHI


Reklama