Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Genewa 2016 - super oszczędna Mazda3 z silnikiem SKYACTIV-D 1.5

Genewa 2016 - super oszczędna Mazda3 z silnikiem SKYACTIV-D 1.5

Debiutantem na Starym Kontynencie jest Mazda3 w wersji z wydajnym wysokoprężnym silnikiem SKYACTIV-D 1.5, który wykazuje niezwykle skromny apetyt na paliwo, emitując przy tym wyjątkowo małe ilości CO2. Poza imponująco niskimi wynikami spalania i emisji w cyklu mieszanym i w konfiguracji z przekładnią manualną (odpowiednio 3,8 l/100 km oraz 99 g/km), najbardziej ekonomiczna jednostka wysokoprężna w historii Mazdy wyróżnia się również nowym systemem wyciszenia odgłosu pracy silnika oraz poprawioną dynamiką przyspieszenia.

Najbardziej ekonomiczny silnik wysokoprężny Mazdy dostępny będzie w jej najpopularniejszym modelu.

Mazda3 dostępna teraz będzie z najoszczędniejszym silnikiem Mazdy – wysokoprężną jednostką SKYACTIV-D 1.5. Samochód, którego europejską premierę w tej konfiguracji zaplanowano w Genewie, emitował będzie poniżej 100 g CO2 na kilometr, zarówno w wersji hatchback jak i sedan, i spalał 3,8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Warto dodać, iż osiągi te dotyczą wersji z manualną skrzynią biegów SKYACTIV-MT, ale samochód dostępny również będzie z automatyczną przekładnią SKYACTIV-Drive*. Co więcej, w skład wyposażenia standardowego wchodził będzie także system i-stop, który gwarantuje rekordowo szybki rozruch silnika w tej klasie jednostek wysokoprężnych*.

Na wzór innych jednostek z rodziny SKYACTIV, silnik SKYACTIV-D 1.5 również wyróżnia się ekstremalnym stopniem sprężania, który, w tym przypadku, jest wyjątkowo niski jak na motor wysokoprężny i wynosi zaledwie 14,8:1. Silnik wspomagany jest specjalnie zaprojektowaną turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny, która zapewnia odpowiednią dynamikę osiągów, zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w czasie jednostajnej jazdy autostradowej. Dodatkowo, wydajność układu turbodoładowania zwiększa intercooler wodny zintegrowany z lekkim kolektorem dolotowym.

Takie rozwiązanie przyśpiesza reakcję silnika, który generuje 77 kW (105 KM) mocy oraz 270 Nm momentu. Jest to wyraźnie zauważalne np. podczas jazdy w górę wzniesienia na najwyższym biegu z prędkością autostradową. Nawet w takich warunkach czterocylindrowy silnik zachowuje pełną elastyczność i moc, zużywając przy tym najmniej paliwa w swojej klasie, m.in. dlatego, że Mazda3 z tą jednostką napędową jest o 50 kilogramów lżejsza od wersji SKYACTIV-D 2.2.

Kolejne modyfikacje silnika obejmują zastosowanie wysokociśnieniowych wtryskiwaczy elektromagnetycznych, co pomaga ograniczyć straty chłodzenia przy zachowaniu optymalnej charakterystyki mapowania wtrysku paliwa w każdych warunkach jazdy. Pozwala to nie tylko zwiększyć wydajność spalania i zmniejszyć zużycie paliwa, ale także ogranicza poziom hałasu generowanego przez silnik. Jednocześnie konstrukcja komory spalania obejmuje specjalny „kołnierz”, który zapobiega nadmiernemu schładzaniu gazów spalinowych.

Silnik SKYACTIV-D 1.5 to jeden z najciszej pracujących silników wysokoprężnych w swojej klasie, dzięki systemowi kontroli spalania, który redukuje zjawisko spalania stukowego, wyjątkowo precyzyjnie sterując ilością wtryskiwanego paliwa i czasem trwania zapłonu. A teraz Maździe udało się w jeszcze większym stopniu wyeliminować odgłos „stukania” silnika wysokoprężnego za sprawą rozwiązania o nazwie Natural Sound Smoother. Obejmuje ono zmodyfikowaną konstrukcję sworzni tłoka, które zwyczajowo są puste, a w tym przypadku posiadają wbudowany dynamiczny tłumik drgań. W efekcie silnik pracuje ciszej, co jest szczególnie zauważalne w czasie jazdy po mieście.

Nowy silnik dostępny jest obecnie na rynkach o ruchu lewostronnym, a w krajach Europy kontynentalnej oferowany będzie na wiosnę.

* Wersja sedan z manualną skrzynią biegów przeznaczona do ruchu lewostronnego

Wybrane dane techniczne - Mazda3 SKYACTIV-D 1.5 (hatchback i sedan)

 
   

SKYACTIV-D 1.5 (z systemem i-stop)

   

Przekładnia

 

6MT

6AT

Osiągi

     

Prędkość maksymalna (hatchback/sedan)

km/h

185 / 186

181 / 184

Przyspieszenie (0-100km/h)*

sek.

11.0

11.6

Zużycie paliwa

     

Cykl miejski

l/100km

4.3

4.9

Cykl pozamiejski

l/100km

3.5

4.1

Cykl mieszany

l/100km

3.8

4.4

Emisja CO2 (cykl mieszany)

g/km

99

114

Norma

 

Euro 6

Euro 6

Silnik

     

Typ

 

rzędowy, czterocylindrowy, DOHC, szesnastozaworowy

Pojemność skokowa

cm3

1499

Średnica cylindra x skok tłoka

mm

76,0 x 82,6

Rozrząd

 

łańcuchowy

Zasilanie

 

wtrysk bezpośredni

Stopień sprężania

 

14,8:1

Układ kontroli spalin

 

katalizator utleniający i filtr cząstek stałych (DPF)

Moc maksymalna

kW(KM) / obr./min.

77(105)/4000

Maksymalny moment obrotowy

Nm / obr./min.

270/1600-2500

Maksymalna prędkość obrotowa silnika

obr./min.

5500

Paliwo

 

olej napędowy (CN 51)

Pojemność zbiornika paliwa

l

51

Ilość oleju w silniku

l

4,7

         

* Wyniki wewnętrznych testów firmy Mazda

inf MAZDA

Zasoby powiązane


Reklama