Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Genewa 2016 - koncepcyjna Mazda RX-VISION i silnik z wirującym tłokiem

Genewa 2016 - koncepcyjna Mazda RX-VISION i silnik z wirującym tłokiem

Genewski debiut koncepcyjnej Mazdy RX-VISION z silnikiem z wirującym tłokiem czyni z Mazdy jedynego producenta na świecie, który jest w stanie zaoferować tak oryginalną technologię napędową. RX-VISION nie tylko niesie za sobą bogate dziedzictwo i historię modeli produkcyjnych z oznaczeniem RX, ale także wykorzystuje koncepcję napędową, która idealnie wpisuje się w filozofię japońskiego producenta.

Silnik z wirującym tłokiem wciąż żyje i ma się świetnie – szczególnie w samochodzie z takim wyglądem!

Rotorowy napęd oparty na technologii Wankla utożsamiany jest z Mazdą oraz jej zaangażowaniem w prace nad rozwiązaniami dającymi największą radość z jazdy. Po debiucie w 1967 roku pierwszego modelu z napędem rotorowym, tzn. Mazdy Cosmo 110S, japoński koncern pozostaje jedynym producentem z branży motoryzacyjnej, któremu udało się z powodzeniem przekuć tę technologię na sukces rynkowy, i to w okresie kilku dziesięcioleci. Stąd też, silnik rotorowy zdaje się być najbardziej wyrazistym symbolem nietuzinkowej filozofii Mazdy, która niestrudzenie podąża drogą, jakiej inni nie odważyli się wybrać.

Przełamywanie konwencji zaowocowało powstaniem bezkompromisowych rozwiązań technologicznych SKYACTIV. Strategia ta pozwala również otworzyć nowy rozdział w historii silnika Wankla, bowiem na horyzoncie pojawia się Mazda RX-VISION – urzekający, dwumiejscowy, studyjny model sportowy zasilany silnikiem SKYACTIV-R najnowszej generacji.

Mazda RX-VISION, która wybrana została najpiękniejszym modelem koncepcyjnym tegorocznego Festival Automobile International w Paryżu, czerpie pełną garścią ze stylistyki KODO – Dusza ruchu oraz bogatego dziedzictwa Mazdy w zakresie produkcji samochodów sportowych, tym samym kontynuując tradycję przepięknych, dynamicznych modeli z napędem na tył i silnikiem umieszczonym z przodu.

Szeroka, przysadzista sylwetka oraz krótkie zwisy zdradzają niezwykle dynamiczny charakter samochodu oraz osiągi, jakie oferuje jego doskonały układ napędowy. Swoją drogą, tak niskie poprowadzenie linii maski byłoby niemożliwe, gdyby nie kompaktowe wymiary silnika SKYACTIV-R. Na wzór innych modeli wykorzystujących zasady KODO, RX-VISION cechuje stylistyczna lekkość, która sprawia, iż samochód wygląda bardzo dynamicznie nawet na postoju. Inżynierowie Mazdy skupili się na elegancji, ale bez sztywnego trzymania się utartych wzorców linii nadwozia. Dzięki temu sylwetka auta zdaje się zmieniać zależnie od miejsca, z którego się je ogląda, a głęboka czerwień lakieru uwydatnia grę światła i cienia.

Wewnątrz projektanci postawili na prostotę, która najsilniej oddziałuje na zmysły, oraz na połączenie klasycznego rzemiosła z technologiczną innowacyjnością. Widać wyraźnie, że głównym założeniem projektu było, aby elegancka kabina RX-VISION potęgowała przyjemność z jazdy. Wzrok przykuwa tu stylistycznie stonowany panel instrumentów oraz konsola środkowa, które w zestawieniu z tapicerką ze skóry naturalnej tworzą nowoczesny klimat, pełen nawiązań do bogatej historii Mazdy i jej sportowych modeli.

Aby stworzyć idealny silnik spalinowy, konstruktorzy Mazdy wrócili do desek kreślarskich i „od zera” zaprojektowali wysokoprężny motor SKYACTIV-D oraz benzynową jednostkę SKYACTIV-G. Taką samą strategię zastosowano w przypadku silnika rotorowego, który stanowi niezwykle istotną cząstkę DNA Mazdy.

Te same przesłanki, które kierowały inżynierami firmy przy budowie pakietu technologii SKYACTIV, zaowocowały rozwiązaniami poprawiającymi parametry w trzech kluczowych sferach związanych z silnikami rotorowymi – zużyciem paliwa, poziomem emisji oraz niezawodnością. W porównaniu z klasycznymi jednostkami napędowymi, silniki rotorowe mogą pochwalić się m.in. mniejszymi gabarytami i masą własną oraz prostszą konstrukcją i mniejszą liczbą podzespołów ruchomych. Zapewniają one płynny, liniowy przyrost mocy przy płaskiej krzywej momentu, a podczas pracy generują znacznie mniejszy hałas i wibracje, mocą nie ustępując jednak większym silnikom o konwencjonalnej budowie. Poprzednia wersja produkcyjna silnika z tłokiem obrotowym Mazdy oferowała jedne z najlepszych osiągów na rynku – w przeliczeniu liczby koni mechanicznych na litr pojemności – i mogły się z nią równać jedynie układy napędowe niektórych ekskluzywnych supersamochodów. Dlatego silniki rotorowe znakomicie sprawdzają się, gdy najważniejsza jest przyjemność z jazdy, a do tego przecież Mazda dąży we wszystkich swoich modelach.

Mazda RX-VISION – podstawowe dane techniczne

Ilość miejsc

2

Dł. x szer. x wys. całk.

4389 x 1925 x 1160

Rozstaw osi

2700

Silnik

SKYACTIV-R

Układ napędowy

Silnik umieszczony z przodu, napęd na tylną oś

Opony

Przód: 245/40 R20 / Tył: 285/35 R20

Felgi

Przód: 20 x 9.5J / Tył: 20 x 11J

inf MAZDA

Zasoby powiązane


Reklama