Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

FIAT TIPO - bezpieczeństwo czynne i bierne

dokument
pobierz +

Gwarantując ochronę pasażerów, Fiat Tipo ma sztywne i lekkie, jednobryłowe nadwozie, dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałościowej stali oraz klejów strukturalnych, połączone z pełnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Ponadto, precyzja prowadzenia, doskonałe trzymanie się drogi oraz wysoki komfort jazdy jest zapewniony przez zastosowany niezawodny schemat zawieszeń.

Bezpieczeństwo.
Nowy Fiat Tipo oferuje aż do 6 poduszek powietrznych (przednie, kurtyny i boczne), ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBD-Electronic Brake Distribution), światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów oraz system monitorowania ciśnienia opon (TPMS), który ostrzega kierowcę, jeśli ciśnienie w oponach nie jest wystarczające. Poza tym, nowy model zapewnia stopniowe i precyzyjne hamowanie, również dzięki układowi hamulcowemu, który różni się w zależności od poszczególnych wersji silnikowych: na kołach przednich wykorzystane są tarcze samowentylujące o średnicy 284 mm, natomiast hamulce tylne są tarczowe 251 mm (wersje z silnikiem 1.6 Multijet) lub bębnowe 228 mm (pozostałe silniki).

Ponadto, w zależności od wersji wyposażenia, dostępne są czujniki parkowania, tylna kamera cofania, czujnik zmierzchu, deszczu oraz tempomat. Na ekranie radia UconnectTM 5", tylna kamera umożliwia szerokokątny podgląd przestrzeni tuż za pojazdem, dając więcej pewności podczas cofania.

Wreszcie, na specjalną uwagę w Fiacie Tipo zasługuje wyszukany system ESC (Electronic Stability Control), który włącza się w niemal krańcowych warunkach, kiedy stabilność samochodu jest zagrożona i pomaga kierowcy zapanować nad nią. ESC ma kilka bardzo przydatnych funkcji, takich jak:

  • Panic Brake Assist (PBA): podczas awaryjnego hamowania, system wytwarza maksymalna siłę hamowania, gwarantując minimalną drogę hamowania.
  • Hill Hold Control: wspomaga kierowcę podczas ruszania pod górę, utrzymując przez około 2 sekundy zablokowany hamulec i ułatwiając w ten sposób ruszanie z miejsca, bez konieczności naciskania przez kierowcę pedału hamulca czy zaciągania hamulca ręcznego.
  • Drag Torque Control: w warunkach słabej przyczepności, gdy kierowca szybko redukuje biegi, włącza się system MSR, pomagający utrzymać moment obrotowy silnika i zapobiegający poślizgowi, wynikającemu z blokowania się kół napędowych.
  • System elektronicznego zapobiegania wywróceniu się pojazdu (ERM):jest to funkcja, która uruchamia się, kiedy jedno z kół podnosi się: w razie ekstremalnego manewru, system ERM pomaga przywrócić stabilność pojazdu i kontrolę nad nim.
  • Traction Control System (TCS): redukuje ryzyko ślizgania się kół napędzających podczas ruszania z miejsca lub przyspieszania z małej prędkości, oddziałując na hamulce poszczególnych kół, które tracą przyczepność. System może zostać częściowo dezaktywowany za pomocą specjalnego przycisku.

Nadwozie i zawieszenia.

Fiat Tipo ma sztywne i lekkie, jednobryłowe nadwozie, dzięki zastosowaniu wysoko wytrzymałościowej stali (około 80% całości) oraz klejów strukturalnych. Do najważniejszych cech konstrukcji zalicza się zastosowanie w dolnej części nadwozia wytrzymałościowej stali „tłoczonej na ciepło". W rezultacie powstała doskonała aerodynamika pojazdu oraz duża wytrzymałość na uderzenie, przy jednoczesnej redukcji masy.

Jednym z celów postawionych przed projektantami, którzy mieli opracować Fiata Tipo, było stworzenie zawieszenia, które byłoby w stanie zapewnić osiągi porównywalne z tymi spotykanymi w samochodach wyższej klasy. Poszukiwano rozwiązań mechanicznych, które zagwarantowałyby dużą łatwość i precyzję prowadzenia, doskonałe trzymanie się drogi oraz najwyższy z możliwych komfort pasażerów. Stąd wybór dwóch schematów stosowanych już w innych modelach Fiata, odpowiednio skorygowanych i zmodernizowanych.

Z przodu Fiat Tipo zastosowano niezależne koła ze zmodernizowanym pod względem sprawności i lekkości zawieszeniem typu McPherson. Charakterystyki geometryczne i elastokinematyczne zostały tak udoskonalone, aby zredukować pochylenia koła, zwiększając w ten sposób maksymalne przyspieszenie boczne i, w konsekwencji, przyczepność do drogi. Drążek stabilizacyjny przedni jest połączony z zawieszeniem za pomocą korbowodzików wykonanych z materiału kompozytowego, które ograniczają wibracje i nierówności nawierzchni, a wszystko to dla maksymalnego komfortu jazdy.

Z tyłu, nowy kompaktowy sedan Fiata wyposażony jest w zawieszenie z kołami wzajemnie połączonymi z belką skrętną, również ono zostało zmodernizowane pod kątem redukcji masy, dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów wysoko wytrzymałościowych. Do tego samego celu przyczynia się specjalny kształt skrętnego profilu, który umożliwił uzyskanie optymalnej sztywności bez konieczności montowania stabilizatora poprzecznego.

inf/zdjęcia FIAT


Reklama