Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

GT Concept, Mokka X i Astra — fascynujące modele Opla w Genewie

GT Concept, Mokka X i Astra — fascynujące modele Opla w Genewie

Na 86. Salonie Motoryzacyjnym w Genewie (3–13 marca 2016 r.) firma Opel zaprezentuje swoje entuzjastyczne podejście do motoryzacji oraz wizję przyszłości samochodów sportowych. Temu właśnie ma służyć światowa premiera modelu GT Concept — bezpośredniego następcy Opla Experimental GT z 1965 roku, który był pierwszym w historii samochodem koncepcyjnym zaprezentowanym przez europejskiego producenta. Ponadto firma z Rüsselsheim przedstawi nową Mokkę X. Ten subkompaktowy samochód sportowo-użytkowy ma kontynuować sukcesy swojego poprzednika, oferując jeszcze atrakcyjniejszą stylistykę nadwozia i wnętrza oraz najnowocześniejsze systemy multimedialne i łączność z Internetem. Na stoisku Opla w Palexpo (hala nr 2, stoisko nr 2231) nie zabraknie też nowej Astry. Oprócz przydatnych w codziennej eksploatacji walorów użytkowych tej gwiazdy klasy kompaktowej, Opel zaprezentuje także jej sportowe wcielenie, czyli debiutującą na międzynarodowym forum Astrę TCR. 1 marca o godzinie 11:00 czasu środkowoeuropejskiego odbędzie się konferencja prasowa firmy Opel, podczas której dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann, zaprezentuje wszystkie nowości.

„Nasze genewskie gwiazdy reprezentują dokładnie to, czym dziś jest marka Opel. GT Concept pokazuje, że jesteśmy innowacyjni i mamy jasno określoną wizję, którą zamierzamy realizować. Nowa Astra i nowa Mokka X to potwierdzenie, że słuchamy naszych klientów i wszystkie nasze działania podporządkowujemy ich potrzebom, produkując atrakcyjne i przystępne cenowo modele. Nowa Astra TCR nawiązuje do naszych tradycji w sporcie samochodowym, wraz ze wszystkimi budzącymi emocje skojarzeniami”.

GT Concept: bezkompromisowy samochód sportowy przyszłości

2016 to ważny rok w 154-letniej historii Opla i jego drodze do największego przełomu w motoryzacji. Wyniki sprzedaży rosną, a firma angażuje się w futurystyczne projekty, takie jak wizjonerski i przystępny cenowo samochód sportowy — GT Concept, który niewątpliwie stanie się jedną z atrakcji genewskiego salonu motoryzacyjnego. GT Concept ma wszelkie atuty, by przyciągnąć uwagę entuzjastów motoryzacji w każdym wieku. Pełnokrwisty sportowy pojazd z silnikiem umieszczonym za przednią osią i napędem na tylne koła jest bezpośrednim następcą modeli Opel GT z lat 60. i 70. oraz Monzy Concept zaprezentowanej we Frankfurcie w 2013 roku. Jest on także nową interpretacją koncepcji stylistycznej firmy Opel. W awangardowej, a jednocześnie oszczędnej sylwetce samochodu zrezygnowano ze wszystkiego, co mogłoby zakłócać czystą formę. GT Concept nie ma zewnętrznych klamek, bocznych lusterek ani żadnych zbędnych ozdób. Dynamikę samochodu symbolizuje czerwona linia dzieląca nadwozie w poziomie i podkreślająca jego sportowe proporcje z wydłużoną maską silnika i bardzo krótkimi zwisami. Brak klapy bagażnika, intrygująca i nowatorska stylistyka drzwi, podwójny wydech z centralnie umieszczoną końcówką, wygląd kierownicy oraz oczywiście sama nazwa nawiązują do oryginalnego GT. Jednak GT Concept nie jest zwykłym naśladowcą swojego przodka. To wymyślona na nowo, innowacyjna, odważna i fascynująca koncepcja GT, bez śladu nostalgii czy akcentów retro.

Opel GT Concept — zaprojektowany nie jako nieosiągalny supersamochód, lecz popularny samochód sportowy — jest wyposażony w mocny, trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1 litra, zamontowany centralnie za przednią osią. W sportowym samochodzie ten wyjątkowo oszczędny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oparty na jednostkach napędowych znanych z ADAMa, Corsy i nowej Astry, rozwija moc 107 kW/145 KM i maksymalny moment obrotowy 205 Nm (wartości zużycia paliwa dla Opla GT Concept nie są jeszcze dostępne). Moc wsparta turbodoładowaniem jest przenoszona na tylną oś z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego za pośrednictwem sekwencyjnej sześciostopniowej przekładni obsługiwanej manetkami przy kierownicy. Dwumiejscowy i ważący niecałe 1000 kilogramów GT Concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w niespełna 8 sekund i rozpędza się do 215 km/h.

Odważna stylistyka i doskonała łączność z Internetem — nowa Mokka X dla poszukiwaczy przygód

Oprócz GT Concept światową premierę w Genewie będzie miał także Opel Mokka X, który trafi na rynek jesienią 2016 roku. Od jej wprowadzenia trzy lata temu Mokka cieszy się wielkim powodzeniem, o czym świadczy ponad 500 000 zamówień złożonych na ten model. Dbając o utrzymanie dobrej passy Mokki, firma Opel przygotowała gruntowną modernizację tego subkompaktowego samochodu sportowo-użytkowego. Nowością jest też pojawienie się w nazwie litery X. Symbolizuje ona klimat przygody i będzie obecna także w nazwach przyszłych SUV-ów i crossoverów marki Opel.

Mokka X zwraca uwagę odważną sylwetką. Wzornictwo przodu harmonizuje z nową stylistyką Opla wyróżniającą się takimi detalami, jak poziomy wlot powietrza w kształcie skrzydła oraz podwójny motyw skrzydła w charakterystycznych, ostro zarysowanych diodowych światłach do jazdy dziennej. Przedni pas składa się teraz z bardziej precyzyjnie i elegancko wyprofilowanych płaszczyzn z mniejszą liczbą plastikowych wstawek. W ten sposób przód Mokki X został optycznie poszerzony, zyskując bardziej solidne i „męskie” proporcje. Koncepcja ta jest kontynuowana także z tyłu, gdzie w tylnych światłach LED ponownie można dostrzec motyw podwójnego skrzydła. Z boku samochód zachował sportową elegancję podkreśloną muskularnymi konturami w dolnej części. Nie zabrakło także dynamizującego sylwetkę przetłoczenia wznoszącego się ku tylnej części auta, charakterystycznego dla pojazdów marki Opel.

Wnętrze Mokki X zostało gruntownie przeprojektowane. Debiutuje w nim zupełnie nowa deska rozdzielcza. Nowy zestaw wskaźników ma więcej poziomo ukształtowanych elementów. Bardziej zdecydowana i precyzyjna estetyka podkreśla jego minimalizm i funkcjonalność. W całkowicie zmodyfikowanej konsoli centralnej umieszczono 7- lub 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego nowej generacji. Wnętrze zyskało w ten sposób bardziej elegancką i oszczędną stylistykę — zmniejszono liczbę przycisków, a sterowanie wieloma funkcjami przeniesiono na pojemnościowy wyświetlacz.

Bez wątpienia Mokka X będzie jednym z najlepiej połączonych z Internetem samochodów w swojej klasie. Dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink nowej generacji umożliwią podłączenie smartfonów do systemu pokładowego Mokki X przez interfejsy Apple CarPlay lub Android Auto. Ponadto od samego początku Mokka X będzie oferowana z systemem Opel OnStar, który działa już w 13 krajach Europy, a w 2016 roku zostanie wprowadzony w kolejnych 16. Ten osobisty opiekun kierowcy to „anioł stróż” czuwający w każdym samochodzie. Mokka X wyposażona w ten system staje się też wydajnym punktem dostępu do Internetu 4G LTE Wi-Fi (usługa dostępna obecnie w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii i Hiszpanii; w ciągu roku będzie wprowadzana w kolejnych krajach).

Silnik 1.4 Direct Injection Turbo nowej generacji o mocy 112 kW/152 KM w modelu Mokka X będzie współpracował z systemem Start/Stop, sześciobiegową przekładnią automatyczną i adaptacyjnym napędem na wszystkie koła (według wstępnych danych emisja CO2 i zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniosą odpowiednio: 154 g/km i 6,6 l/100 km).

Zastosowanie reflektorów adaptacyjnych LED jest kolejnym przykładem realizacji strategii firmy Opel, zakładającej udostępnianie innowacyjnych technologii jak najszerszej grupie nabywców. Nowy system LED AFL automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. Oferuje w sumie 9 różnych funkcji i trybów świecenia.

Lekki, oszczędny, praktyczny i fascynujący: nowy Opel Astra

Lżejsza, bardziej oszczędna i oferująca jeszcze więcej komfortu — klienci zdążyli się już przekonać do walorów nowej Astry i jej odmiany kombi, czyli Astry Sports Tourer, a liczba zamówień złożonych na te modele przekroczyła już 100 000. Konstrukcję wszystkich podzespołów pojazdu podporządkowano zwiększeniu efektywności. Odmiana pięciodrzwiowa jest do 200 kilogramów lżejsza od poprzedniczki, a w przypadku Astry Sports Tourer różnica ta może wynosić do 190 kilogramów. Tak duża redukcja masy znacząco poprawiła zwrotność pojazdu i przyczyniła się do obniżenia zużycia paliwa.

Korzystny wpływ na wrażenia z jazdy nową Astrą ma także zespół napędowy — wszystkie wersje modelu są wyposażone w silniki Opla nowej generacji. Silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności do 1,6 litra charakteryzują się najwyższą sprawnością i znakomitą elastycznością. W Genewie zadebiutują dwie najmocniejsze jednostki wysokoprężne z dwustopniowym turbodoładowaniem. Silnik 1.6 BiTurbo CDTI o mocy 118 kW/160 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 350 Nm. W Astrze Sports Tourer z tą jednostką oraz sześciobiegową przekładnią manualną, systemem Start/Stop i oponami o obniżonych oporach toczenia zużycie oleju napędowego zmniejszono do 4,1 l/100 km (emisja CO2: 109 g/km i 108 g/km w przypadku samochodu z nadwoziem pięciodrzwiowym).

Zarówno pięciodrzwiowy hatchback, jak i kombi mogą poszczycić się przestronniejszym wnętrzem mimo zmniejszonych (wersja pięciodrzwiowa) lub niezmienionych (Sports Tourer) wymiarów zewnętrznych. Docenią to zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy, którzy otrzymali odpowiednio 35 mm i 28 mm więcej miejsca na nogi. Nowa Astra Sports Tourer ma bagażnik o pojemności do 1630 litrów, czyli o 80 litrów większy w porównaniu z poprzedniczką. Dostęp do przestrzeni ładunkowej też jest łatwiejszy dzięki nowej elektrycznie otwieranej i zamykanej tylnej klapie, reagującej na przesunięcie stopy pod tylnym zderzakiem.

Oprócz wersji pięciodrzwiowej i kombi Sports Tourer firma Opel przedstawi genewskiej publiczności także wyścigową Astrę TCR. Będzie to pierwsza międzynarodowa prezentacja tego modelu. Potężny, dwulitrowy turbodoładowany silnik nowego samochodu wyścigowego klasy turystycznej z Rüsselsheim rozwija moc 330 KM i maksymalny moment obrotowy 420 Nm. Moc silnika jest przenoszona na przednie koła za pośrednictwem dwutarczowego sprzęgła spiekowego i sześciobiegowej sekwencyjnej przekładni o wyczynowej charakterystyce, sterowanej manetkami przy kierownicy. Zautomatyzowany podwójny system wysprzęglania zapewnia stabilność przy redukcji biegów. W układzie hamulcowym z przodu zastosowano tarcze o średnicy 378 mm i 6-tłokowe zaciski, a z tyłu tarcze o średnicy 265 mm i 2-tłokowe zaciski. Kierowca może sterować rozkładem siły hamowania z kokpitu. W 2016 roku samochód zadebiutuje także na sportowej arenie, w wyścigach zespołów prywatnych rywalizujących o mistrzostwo TCR.

inf/zdjęcie OPEL

Zasoby powiązane


Reklama